Ergonomia etätöissä

Vuosi etätöissä alkaa nyt näkyä lääkäreiden vastaanotolla

16/06/2021

Etätöitä on nyt tehty reilu vuosi monella alalla ja se on alkanut näkymään lääkäreiden ja fysioterapeuttien vastaanotoilla. Arki- ja sisäliikunta sekä työergonomia eivät ole samalla tasolla kuin ennen pandemiaa ja se vaikuttaa tuki- ja liikuntaelimiin, erityisesti niskan ja selän alueille.

 

Kaksi asiaa löytyy pääasiassa vaivojen takaa. Toisten ongelmat johtuvat etätyön puutteellisesta ergonomiasta ja huonoista työasennoista. Osalle on taas ollut vaikea löytää vaihtoehtoisia keinoja huoltaa kehoaan, kun salit ovat olleet pitkälti kiinni. 

 

Tärkeimpiä asioita etätöissä on huolehtia hyvästä työergonomiasta luomalla itselle useampia ergonomisia työskentelyasentoja. Erilaiset tarvikkeet ja apuvälineet mahdollistavat ergonomisen työskentelyn. Seisomatyön tueksi voi valita esimerkiksi pehmeän työpistematon tai aktivointilaudan. Monitoimivarret ja säädettävät sähköpöydät auttavat oikean työasennon löytämiseen niin istuen kuin seisten. Ergonomiset tietokonetarvikkeet, kuten erilaiset tietokonehiiret ja hiiriohjaimet sekä näppäimistöt tukevat ylävartalon asentoa minimoiden rasituksen. ​

 

Hyvä etätyöergonomia

Panostamalla hyviin etätyövälineisiin, et joudu kyykkimään tällaisissa asennoissa! ;)

 

Monelle liikkuminen työpäivän aikana, voi olla erittäin vähäistä, lähes olematonta. "Työmatkan" pituus voi olla muutama askel makuuhuoneesta keittiöön ja päivän aikana otetaan joitain lisäaskelia vessaan ja jääkaapille. Tämä on erityisen huolestuttavaa, etenkin, jos työpäivää ennen tai sen jälkeen ei liikuta tai urheilla muuten ollenkaan. 

 

Kaikki tämä on kuitenkin korjattavissa ja korvattavissa. Kotona voi hyvin pitkälti käyttää samoja apuvälineitä kuin toimistolla. Toki ne pitää ensin hankkia, mutta tämä on pieni investointi hyvinvoinnin eteen, jonka jokaisen kyllä kannattaisi tehdä. Salit ja muut treenipaikat eivät myöskään ole ainoita paikkoja, jossa voi liikkua ja huoltaa omaa kehoa. Samoja liikkeitä voi tehdä kotona tai ulkona, ja salin voi korvata esimerkiksi online-tunneilla tai muilla treeneillä joita internet on pullollaan!

 

Lounaslenkki

 

Mitä muita keinoja on lisätä liikettä työpäivään? Ehkä aloitat päiväsi aamuisella "työmatkakävelyllä", käyt kiertämässä korttelin palaverien välissä tai pidät omia (ja tiimin yhteisiä) jumppataukoja vaikka Teamsissa. Älypuhelimet mahdollistavat myös etäkävelypalaverit, koska Teams, Zoom ynnä muut sovellukset kulkevat kätevästi mukana sinun liikkuessa. Lounaslenkiltä voit hakea lisäenergiaa lopputyöpäivään. Raitis ulkoilma ja nopea ajatusten tuulettaminen tekee ihmeitä myös luovuudelle ja ongelmanratkaisukyvylle.

 

Älä kärsi enää huonosta työergonomiasta liittyvistä vaivoista, tai ole viisas ja ennaltaehkäise niitä. Laajasta valikoimastamme löydät kaikki tarpeelliset tuotteet ergonomiseen työpäivään.

 

Lähde: Yle uutiset: "Vuosi etätöissä alkaa nyt näkyä lääkäreiden vastaanotolla: oikeanlaisen liikunnan puute on voinut johtaa vaikeisiin selän ja niskan vaivoihin"

Panosta hyvään työergonomiaan!
RCK_icon_chevron_down
  1. A150100

    Saatavilla heti
    Gymba Aktivointilauta
    alk. 148,00 €
  2. 150488

    Saatavilla heti
    StandMat Työpistematto 745x495x24 mm polyuretaani
    138,00 €
  3. 150007

    Saatavilla heti
    Gymstick Istuin Office Ball, 75cm
    74,88 €
  4. 150707

    Saatavilla heti
    Flex Tasapainotyyny Ilmatäytteinen
    39,15 €
  5. Viherapila

    150782

    Saatavilla heti
    Salli Satulatuoli Multiadjuster A2
    671,84 €
RCK_icon_chevron_down